måndag 3 mars 2008

No egg

Igår fick jag en alldeles ny livserfarenhet. Jag är fortfarande lite tveksam huruvida den kommer ha en positiv eller en negativ inverkan på mitt liv. Jag bakade och åt nämligen mitt livs första kladdkaka. Alla människor har bakat en kladdkaka. Åtminstone har alla människor smakat kladdkaka, förutom jag. Jag tål inte en alldeles väsentlig ingrediens (huuur stavas det?). Utan ägg blir kladdkakan obarmhärtigt hård. Det är med fara för liv och tänder som man försöker sig på att äta något sådant.
Min nya erfarenhet har jag dessutom veganer att tacka för. Det finns tydligen en liten produkt som heter "no egg" som tillverkas down under. Den står bland glutenfria livsmedel och andra allergiprodukter och ser hur oväsentlig ut som helst. Veganer gillar inte att äta kött, mjölk och inte ägg. Men de gillar kladdkakor, pannkakor och andra saker som vanliga människor äter. Och viips så finns det en produkt som gör att man kan äta dylikt utan att försämra tand- eller maghälsan.
Jag sökte på nätet och fick ett litet fint recept och satte genast igång med uppkavlade armar. Kakan blev stenhård. Det var bara att slänga. Möjligtvis var den inne lite onödigt länge i ugnen (jag fick byta blöja alldeles i slutminuterna). Så jag gjorde en till. Lycka. Den är så kladdig att man nästan tror att det är stelnad kolasås. Möjligtvis var den inne lite för kort tid i ugnen. Och något fruktansvärt mastig är den. Men... den smälter i munnen och efterlämnar en liten lyckokänsla. Inte bara för att den är så god utan för att jag äntligen lyckats äta något som endast varit icke äggallergiker förunnat. Undrar vad jag ska ge mig på att laga härnäst.
Tillägas bör att orsaken till att jag inte är säker på om det är en positiv eller negativ erfarenhet är ju att nu finns faran att jag med min dåliga karaktär kommer försöka gottgöra för all missad kladdkaka under mitt långa liv. Det kommer få konsekvenser för min våg.
Tips mottages tacksamt för goda äggrecept som jag kan behöva smaka på.

2 kommentarer:

Makena sa...

Åh vad härligt att du också får äta kladdkaka nu. Måste vara en fantastisk känsla!

MICC sa...

Hej på dig!
Oj vad jag känner mig glad. Min dotter Sofia är kraftigt allergisk mot ägg. Hon älskade att baka mjuka kakor och gärna kladdkakor. Hon hade alltid eksem, läkarna sa bestämt att det var hennes hud som var problemet. Vi var stamgäster hos läkare och hudavdelningar. Tuffa år med mycket cortison. Hon blev så ledsen att det var just ägg som hon var allergisk mot. Nu kan jag berätta för henne att det finns ett alternativ för ägg. Hela familjen slutade med att äta ägg. Vi fick ju inte krossa ägg inomhus (luftburet). Nu är ju Sofia stor, hela 24 år. Tror nog att hon är ganska sugen på en kladdkaka.

Vad härligt det måste vara för dig Frida, att det nu finns möjlighet att äta lite smaskiga saker. Oj vad roligt för dig och Sofia och många andra runt omkring!!

Kram på dig från mamma Märit