måndag 15 september 2008

poliser utanför mitt fönster - i massor

I fredags kväll satt jag framför datorn och tittade på nyaste "Stolthet och fördom" (som till min förvåning är så bra - trots att jag är helt stormförälskad i den första femtimmarsserien). Ja, det var inget olagligt - hederligt köpt dvd från Willys, men jag fick titta vid datorn för maken satt vid tv:n och lekte med sitt nya xbox. Låter ju inte klokt egentligen. Jodå, vi är lyckligt gifta.

Så suddenly hör jag sirener och ser blinkande blåljus utanför. Nu hör det inte till ovanligheten att poliser rör sig i området. Jag törs knapp fundera på varför. Däremot hör det till ovanligheten att det är fem polisbilar som samtidigt parkerar - utanför mitt fönster. Klockan var inte alltför mycket - 20.30. Nu blev Keira lämnad åt sitt öde en bra stund för vi människor är nyfikna till naturen. Strax efteråt kommer en liten tjej gåendes med en kvinnlig polis vid armen (tvärtom var det nog), barfota och snubblandes fram. Hon kan knappt gå och strax faller hon ihop och kan inte resa sig. Brevid de två går två tjejer till som hjälper polisen att bära in flickan i en polisbil. De slänger en jacka över hennes huvud. Ytterligare några minuter senare kommer det en kvinna i slöja som - när hon ser folksamlingen som samlats vid polisbilarna - döljer sitt ansikte. Folk av alla de slag står utanför mitt fönster och gestikulerar och pratar upprört om det som h änt - på främmande språk så jag fattar ingenting. Till sist kommer en polis med en jätteschäfer och efter honom kommer tre poliser med skottsäkra västar och en man av asiatiskt ursprung (helt oviktigt var han kommer ifrån, men jag har aldrig sett honom förut) i handbojor. Han döljer inte sitt ansikte och verkar inte det minsta intresserad av att göra det heller. Poliserna står kvar ett tag, medan två av bilarna - de med folk i ger sig iväg.

Jag har inte en aning om vad det handlade om och jag har inte träffat någon granne att fråga.

Några dagar innan berättade grannarna ovanför - de som festar ofta och gärna - att de blivit väckta av polisen som en morgon bankat på dörren "det är polisen" och letat efter någon Hassan.

NU finns det några alternativ till dessa fem polisbilar. Några är så otrevliga att de tänker jag itne nämna, och ett annat är att de säkte efter gömda flyktingar (inte ovanligt här tydligen).

Man kan inte låta bli att bli lite omskakad. Inte rädd, inte orolig, men omskakad. Jag och min man är eniga om att det är nog bra att vi bor här. Vi behövs liksom....

Här är vad som hände (saxat från dalarnas tidningars hemsida):
Jag vet vilka flickorna är.

Flera polisbilar kallades till bostadsområdet Norslund när männen greps under fredagskvällen.

Tre män greps vid 20-tiden under fredagskvällen misstänkta för grov fridskränkning. Brottet ska ha skett mot två 16-åriga flickor som nu omhändertagits av polisen.
Männen, som är i 50-, 30- och 20-årsåldern, är släkt med flickorna.
De två 16-åringarna ska inte ha fått några allvarliga skador.

Inga kommentarer: