onsdag 25 februari 2009

Att vara positiv i en negativ värld

För det första är det inte lätt. Att vara positiv i en negativ värld. Men om man nu är det får man räkna med att världen blir ännu mer negativ -t inställd emot en. Hur vågar man gå runt och vara positiv och glad, ja rentav skratta, när världen ser ut som den gör och folk mår dåligt och förlorar jobben? Ja, hur vågar man?

Jag har avslöjat mig själv. Igen. Hiskeligt vilket humör jag har. OK, jag kanske har det i generna, men det är aldrig en ursäkt. Jag kan till och med bli irriterad på en stackars bilförare som ställt sin bil så jag måste köra lite extra sakta genom parkeringen. Jag menar - varför ens orka bli irrikterad på det? Det är sånt som kommer av stress och som utlöser ännu mer stress.

Jag hörde en utmärkt föreläsning en gång som sändes på svt24 om att det grundläggande finns två typer av människor. Den ena är allmänt lugn och jämnmodig till humöret medan den andra typen har lite lättare att tända på alla cylindrarna. Den sistnämnda typen blir arg på bilköer, irriterad på långsamma kassörskor och folk som behagar parkera för nära ens egen bil eller andra helt oväsentliga grejer. Det är just den typen som oftast drabbas av hjärtinfarkter och andra stressrelaterade sjukdomar.

Jag har tänkt ändra på det här. Med början nu. Varför ska jag bli irriterad över huvudtaget? Jag är en glad människa. Till och med en mycket glad människa. Så nu när jag har upptäckt den här otäcka sidan hos mig kan jag ju göra något åt den. Skönt. Och skönt att livet faktiskt är en vandring där varje ny kurva leder till nya upptäckter och upplevelser som berikar och berör en. Även om det just denna gång handlade om mina negativa sidor....

Nej, nu ska jag gå ut och mata änder med mina barn! See you

3 kommentarer:

sommar-rummet sa...

HEJ!
Ja det blev så att jag bestämt mig för att sluta. Vet ej vem din kusin är!? Du kan ju meila mig på sommar-rummet@hotmaial.com om du vill så kan vi fortsätta att konversera. Om du vill ha råd menar jag. Har väl ärenden till Falun och vägarna förbi mellan varven, så kunde jag kanske kika in. Sonen är förlovad med en tjej från staden... Ha det gott! KRAM

Rakel sa...

Bra där! Jag lyfter på hatten eller hissar flaggan (det är vilket som) för en lugnare, mer rofylld och mindre stressad svägerska.

Anonym sa...

Jag skulle vilja se en undersökning som visar om dom som e stressade och reagerar kraftfullt hela tiden vad dom jobbar med.