tisdag 16 december 2008

December news

Häromdagen var jag och barnen och fyndade kuddar och gardiner på Rusta och ÖoB. Vårt vardagsrum blev så juligt och fint.

söndagen 7/12
Barnen vaknade alldeles för tidigt idag. I synnerhet som deras far spenderat natten framför datorn med att titta på Chicago-Detroit. Mellan kl 2 och 4 satt han uppe. Detroit vann med 5-4. Helt oväsentligt och nästan helt oförståeligt. Allra helst som vi alla är genomförkylda. Det blev ingen gudstjänst för oss idag men vi pallrade oss ut i vintervit kyla för att gå på julmarknad vi Falu Koppargruva. Megastor julmarknad. Mysigt och juligt värre. Men de tog 20:- i inträde. Har ni hört nåt så sniket? Vad vi köpte på marknaden? Det vi alltid köper på marknader: Nougat till Daniel.
På kvällen tittade vi på Arnfilm nr 2 "Riket vid vägens slut" som tyvärr var en ren besvikelse. Jan Guillou (HUR stavar karln?) måste ha svår sömnlöshet pga av avsky och grämelse. Å andra sidan drar ju filmen in stålars. Hur nu det rimmar med hans kommunism...?
När jag lämnade tillbaka filmen chittchattade jag lite med videokillen och sa att jag var besviken. Jag har ju läst böckerna (allihopa) typ fem gånger - minst - och älskar dem innerligt. Första Arn-filmen var dessutom så mycket bättre. Men han - videokillen - han sa att han gillat filmen skarpt. Han hade sett den på bio. Då blir man ju lite förvånad - inte för att han sett den på bio, men för att nån som arbetar med att hyra ut filmer rimligtvis borde ha lite perspektiv på kvalitet och så vidare. Så jag frågade nåt mer chittchattit och han berättar att han i o f inte läst nån av böckerna. Och inte heller sett första filmen. Då var filmen tydligen jättebra??!!

Måndag 8/12
Sjuk. Daniel är hemma från arbetet.
Långsam dag som började bra. Jag läste i vår andaktsbok de dagar som var för 7-8/12. Så fantastiskt! Så mitt i mitt liv och in i vår situation. Jag rös. Jag känner ett otroligt "sug" efter Guds ord. Jag längtar efter att äta och "andas liv igen". Daniel och jag bad tillsammans på kvällen. En tanke påminde mig om Hes 37 där det står om en dal som var full av döda ben och hur de benen fick liv igen. En profet talade liv - talade senor och muskler och liv över dem och de började leva. Kan så livlösa ting få liv och börja andas igen så kan nog jag få lite fart på mig också!! Man fick lite hopp!
När vi hade bett tillsammans kände jag att för första gången på länge känns det som om jag ser en ände på öknen! Jag har fått hopp igen. Daniel sa att det nog beror på att vi har fått tillbaka våra kvällar och därmed ork - våra liv. Det ligger nog något i det.
Jag tror att Gud har satt igång med "operation rädda Frida". Två fantastiska kvinnogrupper på en vecka, underbar bön med min man, härliga andakter och en bibel som strålar av liv varje gång jag läser i den!
Allt började för några veckor sedan när jag åkte själv till Leksand och satt och sjöng för mig själv i bilen. Det hela blev till en bön - ett hjärtas rop. Och Vips! Så hade jag en sång. Jag kan ju inte sjunga in den så ni kan höra den, men texten blev så här:
Led mig Herre kär
Led mig Herre kär
På din väg
steg för steg
Låt ditt ljus skina klart
Jag behöver dig
Håll min hand, bär mig
I ditt ljus ser jag ljus

Tisdag 9/12
Det här med att inte göra sig några bekymmer för morgondagen som det står om i bibeln kan jag vara lite dålig på. Av någon anledning har jag blivit så trist att jag vill tänka ut allt som kan gå fel - för att undivka det. Då blir ju fokus på det negativa och på fruktan för allt som kan gå på tok. Mina tankar kretsar då kring det negativa och mina handlingar styrs utifrån problem istället för möjligheter. Hjälp mig Gud!!
Idag har jag handlat lite julklappar. Å vad roligt det är!!!!!!

Torsdag 11/12
Idag hade Elias Luciafirande på dagis. Han var en stjärngosse. En otroligt bedårande sådan. Han strålade ikapp med ljusen omkring honom och viftade lite tafatt med sin guldstjärna i takt med "sakta lucia". På dagis firar de utomhus så under detta nattlinne skulle overall och stövlar få plats och struten fick ha en bamsemössa som stack fram i pannan. Allt var så mysigt. Det var fullt med snö, lite mörkt och så sjunger barnen för full hals några julsånger. Hjälp, vad stor han är!!! Farmor kom och tittade också.
Efteråt tog Farmor hand om barnen en timme medan jag och Daniel inhandlade de sista julklapparna. Jag tror att det kommer bli jättebra! Det var mysigt att göra det tillsammans.
För övrigt fick Daniel en parkeringsbot på sin firmabil som jag fixade en annulering på PLUS att vi fick gratis parkering i en vecka till firmabilen. Man är väl sin fars dotter?!
Jag gjorde i ordning "en förälders böneplan" idag. Klistrade in lappar jag hade skrivit ut på datorn i en pingvinbok jag fått av mamma och pappa från deras resa till Antarktis. Jag hoppas kunna få in en vana att be enligt den.
Jag har haft en ovanligt produktiv dag - städat hela lägenheten - samtidigt som jag har bihåleinflammation.

Fredag 12/12
Jag har vid två trötta tillfällen (precis innan sovtåget avgår) bett Gud väcka mig så jag kan komma upp lite tidigare innan barnen vaknar och på så sätt få tid för mig själv - be och läsa bibeln och dricka te i lugn och ro. Båda gångerna har jag vaknat klockan FEM! Pigg, ovanligt pigg denna okristliga tid. Så... jag somnar om och vaknar en timme senare och ät jättetrött!! Och - så har sonen vaknat samtidigt. Det visste ju Gud - inte jag. Nästa gång ska jag gå upp även om klockan är fem, be, läsa bibeln, duscha och dricka te och om barnen inte vaknat ska jag gå och lägga mig igen och morna mig en stund. Var inte det smart?

1 kommentar:

Overthere sa...

Kära Lotta, du har verkligen skrivandets gåva. Tack för att vi får ta del av ert vardagsliv over there. Önskar er en fridfull jul och mysiga ögonblick!
KRAM