torsdag 17 januari 2008

Det som göms i snö

Jag är så upprörd. Vad bor jag i för en svinstia? Är alla städer så här skitiga? Hur kan folk slänga precis allt möjligt överallt på marken? Och alla hundägare! Är på gränsen till att skriva en motion som fövägrar hundägare rätten att gå ut och gå med hunden om den inte låter bli att bajsa. För av någon anledning bajsar hundar. Överallt. Och gärna där man ska gå, dvs på trottoarer, gräsmattor och fotbollsplaner m m.
Här kommer man från lilla Rälta där det närmaste man kan komma nedskräpning är en liten hög med rävbajs under vinbärsbusken. Men det hör liksom till, och inte kan man klandra rävarna för de har ingen husse eller matte som bär runt på svarta påsar i fickorna. Och var hamnar man? I en komplett sopstation. Här finns allt: bananskal, raketrester, hundbajs, glasspinnar, willyspåsar, lidlpåsar, plaströr, trasiga cyklar, reklamblad m m. Jag vet att det inte bor så många i Rälta, det bor desto fler här i kring. Men, jag menar, det kan väl inte vara enda förklaringen?! Och jag som trodde att vi svenskar var rädda om vår natur. Nej, pyttsan. En liten trevlig farbror som heter Lars åker runt i sin gräsklippare utan gräsklippare.. eller just det, det är nog en golfbil när jag tänker efter... och han plockar upp skiten svenskarna och invandrarna (även de svenskar många av dem) lämnat efter sig under sina promenader runt i landskapet.
Hjälp, promenader är inte längre ett nöje, de är ett lidande. För att inte tala om vilka prestationer i slalom man får uträtta när man sicksackar kring eländet.
Min man och jag pratade igår om att börja gå långa kvällspromenader med barnen när det ljusnar. Jag har ångrat mig. Jag går nog hellre när det är mörkt. Fast... då ser jag ju inte hundbajset...
Ni andra som bor i städer. Har ni också så här skitigt? Och ni bara står ut med eländet?!

Inga kommentarer: