fredag 11 april 2008

Eldsvåda III

Detta är ett erbarmligt försök att uppmärksamma er på vad ni själva kunde ha sett på Agenda härom veckan. Det bygger på en källa som enligt uppgift själv sett programmet och sedan återberättat för mig (läs: mamma). På Agenda tog man upp fallet med ett antal anlagda bränder som härjat i Falun för några år sedan (jag har inte ens en aning om när). Dessa antogs vara anlagda av ett gäng tonåringar (i yngre tonåren) som sedan även erkände. Journalisten på Agenda hade fått ett anonymt tips om att detta var totalt fel. Efter en del nystande visade det sig att erkännandet var ett resultat av ett löfte om att få komma hem. En 13-årig tjej hade låsts in i isolercell i ett antal dygn (effektivt men hiskeligt olagligt) och förhörsledaren hade skickligt lagt orden i barnens munnar. Nu har barnen erkännt att de felaktigt erkännt och alltså aldrig tuttat på någon brasa i Falun. De observerades av en städerska som ansåg att de var ute alldeles för sent om natten och polisen tog gladeligen in de unga eftersom de sökt med ljus och lykta natt efter natt med extrainkallade resurser från grannlänen utan resultat. Så nu visade det sig att polisen inte alls vet em som anlagt bränderna. I augusti förra året tuttades Egnellska huset på. Det har flitits byggts upp igen för att härom dagen brännas ned igen. Dagen efter att Agenda sändes. Punkt.

Å vad man skulle önska att man visste vem som ringt journalisten. Hur visste denna källa allt detta om källan inte satt inne på information som endast den skyldige kan känna till?

Detta är som sagt väldigt osäkra uppgifter och bygger på vad min mor berättat för mig medan jag körde bil i stadstrafik (vilket givetvis inte är något problem för mig, jag är kvinna och utomordentligt skicklig bilförare :) och jag kan ha rört ihop en del.

Fast de tror att det beror på att en byggfläkt började brinna....

Inga kommentarer: