fredag 18 april 2008

Du är vad du läser...

Här är listan över några av mina favoritböcker från mitt tidigare inlägg. Jag satte mig och funderade lite kring vad böckerna handlar om och vad som tilltalar mig. Är det signifikativt för vem jag är? Kan det vara så att summan av mina favoriter säger lite eller mycket om mig som person? Jag måste försöka. Gör det du med! Det var roligt!

  • Arn (alla fyra) av Jan Guillou. Historisk roman (1100-talet) med stor del av handlingen förlagd till det Heliga landet och resten svensk, i stor del ackurat, historia. Otroligt bra research bakom böckerna.
  • Anne på Grönkulla av L M Montgomery: Flickroman - en hel serie. Utomordentligt romantisk med oändliga naturskildringar och drömscenarier och lyckligt slut. Man gråter lite och skrattar en hel del.
  • Stolthet och fördom (gillar även de andra, men den här är bäst) av Jane Austen. 1800-talsskildring, självklart centrerad kring sökandet efter en lämplig partner att gifta sig med. Den är späckad att små fyndigheter och lite torr humor. För den fulla uplevelsen krävs en viss förståelse för vad som var socialt accepterat beteende på den tiden.
  • "Milleniumserien" av Stieg Larsson. Deckare när de är som bäst. Oerhört realistisk och naturalistisk. Ibland sätter man i halsen av ordens realism och hemska innebörd. Oerhört spännande om journalister, rättsamhälle och socialt utsatta individer.
  • Juryn (m fl) av John Grisham. Advokatroman. Skicklig intrig. Bedragare som lyckas lura hela rättssystemet och ge igen på tobaksbolagen.
  • Tom Sawyers äventyr av Mark Twain. Rörande äventyrsskildring om en föräldralös pojkes öde.
  • Astrid Lindgren. Say no more.
  • Exodus av Leon Uris. Människorna bakom staten Israels födelse. Judar som undkommit förintelsen, terrorism, död, framtidstro och romantik och baserat på verkligheten.
  • Corrie Ten Bom. Holland under Andra världskriget. Sann skildring. Äkta kristendom. Koncentrationsläger. Sorg och glädje.
  • Effektiv bön av R.A. Torrey. Knivskarpt och provocerande. Skrivet 1924!
  • Gudsfruktan av John Bevere. Utmanande, radikal kristendom.
  • Att söka äktheten av Bill Hybels. Hur blir man en äkta kristen? Hur får jag mitt kristna liv att fungera? Hur gör man?
  • Ditt bästa liv nu av Joel Osteen. Idel uppmuntran och handledning i att leva som kristen.
  • De fem kärleksspråken av Gary Chapman. Nyckeln till ett lyckligt äktenskap och lyckliga relationer med dina barn och andra nära och kära. Inget har så påverkat vårt äktenskap som denna bok. Ett måste för alla gifta!
Ja, det stämmer nog. Jag är vad jag läser... Är du?

1 kommentar:

Rakel sa...

Som svar på din fråga, hoppas jag verkligen inte! Jag längtar och trånar efter sista delen i "Sagan om draken återkomst". Vore jobbigt och en smula surealistiskt om den bokserien skulle summera mitt liv.