måndag 14 april 2008

Böcker

Jag är verkligen så förälskad i att läsa. Det har jag varit så länge jag kan minnas. En god bok är som en bra kompis. Jag är för övrigt väldigt förtjust i att läsa om böcker. De är nämligen helt annorlunda andra och tredje gången. Tänk första gången jag läste Anne på Grönkulla. Då var jag nog elva år. Idag är jag 31 och läste ut sista boken i serien igår. Upplevelsen är helt annorlunda, jag försäkrar. Anledningen är ju att jag är helt annorlunda. Jag fokuserar på och hoppar över andra saker idag än vad jag gjorde för (gulp) 20 år sedan.

När vi syskon var små tog vår mamma med oss till biblioteket med jämna mellanrum. Vi fick låna så mycket vi orkade bära, men bara en seriebok. Där grundlades min kärlek till litteratur och språk. Som lärare är jag övertygad om att bokläsning är jätteviktigt! Tidigt, tidigt kan man börja läsa med sina barn. Jag började läsa med mitt äldsta barn när han var fyra månader. Och nu går jag till biblioteket med mina barn och lånar böcker som vi läser varje dag. Det är så roligt att se barnen uppslukas av en berättelse eller spännande bilder.

Inte behöver man gå med i dyra barnboksklubbar när vi har så utmärkta bibliotek. Bibliotekarier är dessutom en underutnyttjad resurs. Fråga dem om hjälp och råd, de har många goda tips när det gäller litteratur för just ditt barns nivå och intresse. Det enda negativa med bibliotek är (förutom att det verkligen luktar bibliotek) att barnböckerna ibland är mer än lovligt trasiga. det blir liksom inte lika roligt då.

Ulf Ekman skrev ett citat på sin blogg: "du är vad du läser". Vad gör det här mig till då?

Några favoriter:
Arn (alla fyra) av Jan Guillou
Anne på Grönkulla av L M Montgomery
Stolthet och fördom (gillar även de andra, men den här är bäst) av Jane Austen
Milleniumserien av Stieg Larsson
Juryn (m fl) av John Grisham
Tom Sawyers äventyr av Mark Twain
Astrid Lindgren
Exodus av Leon Uris
Corrie Ten Bom
Effektiv bön av R.A. Torrey
Gudsfruktan av John Bevere
Att söka äktheten av Bill Hybels
Ditt bästa liv nu av Joel Osteen
De fem kärleksspråken av Gary Chapman

Jag rekommenderar samtliga utom Stieg Larsson för de är rätt hemska egentligen. Karln var så skicklig på att skriva bara!

Och nu vill jag ha boktips av dig!

8 kommentarer:

Tunsta-Ullis sa...

Hej Frida! Jag kan ju varmt rekommendera Alexander Mc Call Smiths alla böcker i Damernas detektivbyrå serien, top of the line är nog "Vackra flickors lott". Ha de bra i Falun, hälsar tant U.

Makena sa...

Alltså, ibland undrar jag om du är min tvillingsjäl! Nickar så ofta instämande när jag läser här. Och jag älskar precis som dig också böcker! Jag bara måste ha en bok på nattygsbordet, annars känner jag mig inte komplett på nått vis. Just nu håller jag på med sista delen av Arn-böckerna (Arvet efter Arn)och för ett par månader sedan läste jag liksom du om Anne på Grönkulla och tyckte det var så härligt! Du ser vi är lika! ;)

Rekomendera? *springer och kikar i bokhyllan* Anne Karin Elstads böcker om Oline (börjar med "Gården i dalen")En kristen romnförfattarinna; Karen Kingsbury (Har läst "Oceaner emellan oss")Och "Ett nytt liv" av Linda Nichols älskade jag! Finns säkert fler, men det var vad jag kommer på nu.

Vera o Wille sa...

Jag älskar oxå att läsa men det är ju inte alltid så lätt att hitta tid med två småttingar. :-)
Jag har faktiskt oxå fastnat för den kristna författarinnan Karen Kingsbury. Tre böcker finns utgivna på svenska o alla är kanon. Sen är "Kärlek som befriar" och "Oönskat liv" av Francine Rivers ett måste om du inte läst dem. :-) Både Rivers o Kingsburys böcker ges ut av KM Bornelings förlag o alla är kanon! Omöjliga att lägga ifrån sig! ;-)

Vera o Wille sa...

KOm på en till som jag precis läst som oxå var sper. "Om jag ägde allt" av Linda Nichols. Finns oxå hos Bornelings.

Linus sa...

Förra sommaren läste jag The Innocent Man av John Grisham. Det var första gången jag läste Grisskinkan på engelska och det var en uppenbarelse. Nu finns den visserligen på svenska också och jag kan rekommendera den.

Annars läser jag mest hockeyböcker nu och kan rekommendera "Gretzky to Lemieux - the story of the 1987 Canada Cup" (hehe) och så bestsellern NHL Stjärnor 2008, som du självklart kan få signerad av mig vid tillfälle ;)

Ebba sa...

Hittade hit via makena. Ännu en bokälskare! Kul! Just nu läser jag karin Alvetegs böcker (ja, jag kan inte bara läsa en bok av en författare, måste läsa flera för att veta om jag gillar dem...) Hur som helst. Vet inte om jag kan rekommendera dem dock. de är så makabra! Men ändå går det inte att släppa dem. Läser "Skuld" just nu och sitter och bölar som en gris hela tiden. Fy så hemsk bok. Apropå Millenium böckerna så slukade jag dem ocskå, visst de är hemska men... SÅ BRA! ja ja, hmm, tips var det ja... En som jag kan rekommendera är "Ps. Jag älskar dig" Finns tydligen på film nu med. Den är jätte bra, handlar om en kvinna som förlorar sin man i cancer (tror jag det var). Over and out! Kika gärna in på min blogg med, handlar kanske inte just så mycket om böcker, men ändå: www.ebba.anknet.se /Ebba

Ebba sa...

Skrev fel... det är ju inte "Skuld" jag läst nu, utan "Skam". Hemsk bok som sagt, men efter att ha läst den så, ja, den är tänkvärd!

Frida sa...

Otroligt kul! Tack för alla goda tipsen!

tunsta-ullis: Ska genast kollas upp! Kul att du kom på lösenordet :-)

Makena: kindered spirits kanske! Oline har jag läst en gång, men det är ju så roligt att läsa om. Ska genast verkställas! Arn är fantastiska! Kan inte fatta de som inte vill läsa dem. De är inte som guillous andra böcker... Å andra sidan har han ju klart uttalat att han skriver dem i protest gentemot USA och kriget mot terrorismen. Tänk, det missade jag helt, trots fyra genomläsningar.

det lilla gula huset: Vad roligt! Och jag har aldrig hört talas om dem! Inte ens förlaget. Superkul. Det är så kul att upptäcka nya böcker och författare! Tack för det!

Linus: Jag ska lusläsa vartenda ord i NHL-stjärnor 2008. Väldigt roligt att känna en av författarna till denna monumentala skrift!! Min man blev impad ska jag säga!

Ebba: Har redan hittat till din blog via systra di. Jag visste väl att jag kände igen henne och det var för att jag visste att hon var släkt med nån... med dig! Kul! Tack för tipsen!