söndag 4 maj 2008

Kärlek, känsla, kropp

På internationella kvinnodagen i år startade jag och tre andra tjejer en organisation som heter Reacta. Varför? För att du och alla andra unga i Sveriga har rätt att veta. Vi tänker inte säga vad du ska tycka, men vi vill att du ska ha saklig information när du väljer dina livsval. Tänkte bara ge dig lite fakta som ingen annan ger dig. Det är därför Reacta finns. För att ge information.

I Sverige talas det inte alls om vilka konsekvenser ungdomars val av sexuell livsstil kan få. Sexuellt överförbara sjukdomar som klamydia ökar lavinartat. En purfärsk doktorsavhandling vid Uppsala universitet visar att unga egentligen inte vet vilka följder en könssjukdom kan få utan verkar tro att man bara riskerar sveda och utslag. I själva verket riskerar man att få olika typer av cancer.

Ungdomar har exempelvis rätt att känna till att hpv (humant papillom virus) är den mest spridda könssjukdomen i Sverige och att förra året tog den 158 kvinnors liv. Det betyder att varannan dag dör en kvinna av cancer orsakad av detta virus. Hela 8 000 kvinnor opererades under 2007 på grund av förstadier till cancer. Livmoderhalscancer är faktiskt den näst vanligaste formen av cancer bland yngre kvinnor. Kondom skyddar dåligt mot hpv och dessutom kan viruset smitta vid beröring. Har du blivit smittad blir du aldrig frisk - man kan bara behandla symtomen.

Det här har ungdomar rätt att veta. Det här är bara en av de frågor som Reacta arbetar med. Det finns många, många svåra frågor där informationen är bristfällig och ibland även felaktig. Reacta står på ungdomarnas sida och ställer krav på saklig information från myndigheter. Se mer på vår hemsida http://www.reacta.se/

Bli medlem, det är gratis. Du behövs.

6 kommentarer:

Makena sa...

Lite frågor: Vad innebär det att bli medlem och varför behövs jag? Jag känner mig ju inte precis purung längre heller ;)

Frida sa...

Lite svar:
1. För varje medlem får vi statsbidrag. Vi måste få ihop 1000 medlemmar innan årskiftet för att få statbidrag. Statbidraget i sin tur gör att vi kan arbeta ännu mer aktivt med att ge information och kräva ungas rätt till korrekt information.
2. Som medlem får du information som du i din tur kan ge vidare till andra. Vi bler fler som får information.
3. Ju fler vi är desto starkare är vår röst gentemot myndigheter - "vi är många som kräver korrekt information!"
Det här är bara några skäl. Du behövs. Utan dig når vi inte de i din närhet. Utan dig blir vår röst lite svagare än med dig.

digitalToo sa...

Hej Frida !
Du hade så "söta" kommentarer på andra bloggar,så jag kollar vem du är. Har jag fel om jag menar att du var i (..se där,för tillf.glömt staden)Uttar Pradesh april -98. Ser iaf att jag gick missionskola med mor och far din.Och filmade me stora syrran på Livets Ord :-)
Bless U
stefan/digiToo

Frida sa...

Måste bara kommentera. Det är visst och sant att jag var i Indien 98. Eftersom du jobbar med tv så känner du väl till trailern? Som jag led när den visades. Det var Sven som propsade på att få göra en intrevju och sedan rullade den titt som tätt på konferenser. Kära nån. Inte sa jag nåt vettigt heller. Ställde mest upp för att Svens svägerska är min bästa vän. *skratt*

Frida sa...

Kanpur var det.

digitalToo sa...

Just d,-Kampur. Då fattar jag varför jag kommer ihåg dej så väl i din blå(aktiga) sari :-)
Fortsätt att skriva sött som sagt :-)(whatever that means,-fint kanske)
digiToo (som ofta brukar blandas ihop med Bush bakom kameran,av någon konstig anledning)