fredag 22 februari 2008

TV

Min son tittar väldigt mycket på TV. Felet är givetvis hans föräldrar, med betoning på moderskapet. Så har det varit sedan jag blev gravid med Lovisa. Min son älskar att vara utomhus och att leka. Tyvärr tillät inte min kropp dylikt och därför blev TV ofta alternativet. Tänk vad dåligt samvete man kan få som moder när ens barn tittar på TV "för mycket". TV är och är inte en utmärkt barnvakt. Det kan man fördjupa sig länge i. Nu har jag bestämt mig för att ta tag i problemet innan det blir ett problem. Nu när vi går mot vår är det dessutom lite lättare än när mörkret omsluter tillvaron. Sonen tittar gärna en stund på morgonen tills jag vaknar och lyckas avleda honom in på mer kreativa aktiviteter och så gärna på kvällen. Och detta kan variera mycket hur många minuter och timmar det blir totalt. Vi har som mål (vilket vi uppfyller alla dagar utom stormdagar eller när vi är sjuka) att vara ute och leka minst en timme, gärna med en halvtimmes promenat uppepå (för mammans skull).

Nu efterfrågar jag andra föräldrars tips på hur man kommer ur TV-träsket. Tacksam för råd!

3 kommentarer:

Linus sa...

Vi kör tv-förbud under veckorna. Sen på fredag, lördag och söndag får de titta på bolibompa eller film.

Jana kommer runt detta genom att springa runt till kompisar under veckorna. Hon är inte dum :)

Det funkar annars bra.

Makena sa...

Vi har så att man helt enkelt inte tittar på TV på dagarna! På kvällen får man titta på Bolibompa och inget mer! Lördagar är filmdag. Dvs: Efter lunchen på lördagen får barnen titta på en film eller på Disney Channel och samtidigt äta sitt lördagsgodis. TV-tittandet har på detta sätt aldrig varit nått problem. Dataspel och senare Xbox har vi däremot fått jobba med. Det blev gärna alldeles för mkt spelande tidigare. Men nu har vi sedan ett bra tag tillbaka kört med att killarna får 1 timmes speltid/dag. Om de sen vill spela mer, måste de först gå ut och leka minst en halvtimme. Sen får de spela så många minuter till som de varit ute. De "köper" alltså på detta sätt mer speltid.

Rakel sa...

Det kan vara bra att komma ihåg att barn behöver ha det tråkigt för att få igång sin egen fantasi. Om vi som föräldrar hela tiden underhåller dem med lekar och akiviteter kommer de leka sämre på egen hand. TV:n är en fantasidödare om den tittas på för fllitigt, men drar du ner på TV:n utan att ge honom något annat alternativ kommer han såsmåningom bli en fena på att leka och aktivera sig själv.