söndag 30 november 2008

Jul!

Här är det pepparkakor, ljusstakar, levande ljus, julpsalmer och annat mys som många som jag tycker hör till. För mig betyder det så mycket att få längta in julen. Ni skulle sett lyckan i min treårings ögon när vi bakade pepparkakor igår.

Nu är det tid för vår lilla familj att skapa oss egna traditioner - hur vill vi fira jul? Vad är viktigt för oss? Jansson är inte viktigt. Högst oviktigt. Möjligtvis är vörtbröd viktigt. Och must :-)

Det jag tycker är en utmaning idag är att verkligen fira julen av rätt anledning. Såklart jag firar jul för att Jesus någon gång för många år sedan föddes i Betlehem, men det vill jag inte bara ha i bakhuvudet. Jag vill att hela firandet ska ha sin utgångspunkt sin process och sin avslutning i Jesus. Jag älskar jul. Julevangeliet har sin bestämda och prioriterade plats så också julens sånger. Men jag vill pusha lite till. Jag vill verkligen fira för att vi är så glada att Jesus kom - till oss, för oss!

Tips på hur ni andra firar jul, med härliga och livfulla traditioner mottages tacksamt! Goda julbordsrecept mottages likaså, kravet är att sill och rödbetor utesluts.

3 kommentarer:

Makena sa...

Åh äntligen en till som vill ha Jesus i centrum under Julen på riktigt! :D Berätta hur ni konkret gör det? Tycker det är lite svårt faktiskt. Nått år när vi sjöng julsånger innan öppningen, tog jag vid med lite vanliga lovsånger också, då blev folk lite besvärade nästan (alla var kristna). Annars brukar vi innan öppningen låta barnen dramatisera Julevangeliet. Någon pappa läser och så agerar barnen eftersom. Brukar bli bra :)men annars är ju mycket focus på paketen, mysstämning, godis och mat och sånt. Snälla berätta hur ni gör!

Jag håller förövrigt också på att försöka skapa våra egna familjetraditioner. Är själv ingen såndär människa som längtar efter jul och allt vad det är. men i år har det hänt nått. har redan köpt flera julklappar, tycker det är roligt att fixa till det hemma och har för första gången fixat en paketkalender till barnen (inte klar än dock).Sen hittade jag en bok på seconghand som heter: "Julmysteriet" och den har 24 kapitel som ska läsas ett om dan fram till Julafton. Tänkte att det kunde bli en tradition från och med i år att vi läser den under advent :). Mat-tips har jag inga. Vi firar nästan alltid hos andra, så jag behöver aldrig fixa med maten, vilket jag tycker är oerhört skönt! :)Fast jag gillar sill! ;-)

Kram!

Frida sa...

Vad roligt att du tänker som jag :-)

I år har vi valt att skippa all stress med jul och bara stanna hemma. Innan har vi stressat runt från den 23 till 29 på olika familjefiranden och nu har vi fått nog. Det är alltid lika härligt att träffa de man tycker om - men det är inte värt det till priset av både hälsa och själsfrid. Å vad stressade både vi och barn varit de andra åren. Så nu är alla som vill fira välkomna hem till oss och vi försöker tänka till vad vi vill ha på julbord och när vi vill öppna klappar - på morgon eller på kväll osv. Det är jättespännande. Det enda som är lite trist är att de som vi brukar fira hos inte är lika glada som vi...

Makena sa...

Bra gjort av er att våga säga stopp! Det viktigaste är ju att ni som familj får må bra och känna frid! Att sen de andra inte förstår kan ni inte göra ngt åt. De vänjer sig nog vid tanken så småningom. Min blivande svåger är jätteinne på att det är superviktigt för barnen att den egna lilla familjen skapar egna traditioer. Han har (fast de ännu inte ens är gifta) redan deklarerat att han och madde med kommande barn inte alls alltid kommer att fira med oss andra, utan värna den egna lilla familjen under jul. Ligger nog nått i det. men jag tycker i såfall att det är bättre som ni resonerar att de som vill får komma hem till er. Julen handlar ju också om gemenskap med den större familjen med släkt och vänner. Vad det gäller att få med Jesus, så har jag tänkt lite på det sen igår. Kom på att det ju kan vara så enkelt som att fylla hemmet med kristna julsånger som man kan sjunga med i och prisa Gud samtidigt. Och också ta tillfällene när de ges att sprida evangelium under Advent som Ulf skriver i sin blogg. (Är inte alls duktig på det, men får tro Gud opm att HAN öppnar tillfällen) Kram!