tisdag 18 september 2007

Löven ramlar ner

Elias är mycket medveten om bäbisen i mors mage. I något utbrott av pedagogisk karaktär (igen) förklarade jag "att bäbisen skulle komma hem till oss när löven fallit ned från träden". Det är ju inte alltför lätt för en tvååring att omfatta ett tidsspann på fyra veckor - när man knappt har koll på igår och idag. Jag tyckte att jag var så smart. Häromdagen vaknade vi tidigt av en höststorm utan dess like, det regnade mängder och blåste hårt mot fönstren. Det varade bara i en knapp halvtimme. Senare på förmiddagen sken solen och det var septemberväder när det är som bäst. Jag och Elias begav oss ut i trädgården, jag för att läsa tidningen och Elias för att leka i sandlådan. När vi kom ut på gräsmattan ser Elias lite förskräckt ut och pekar på marken.

- Mor! Löven har ramlat ned!

Mycket riktigt. Där ligger en hel del löv som slitits loss av nordanvinden. Jag skyndar mig dock att påpeka att träden fortfarande är alldeles fulla med löv. Elias lugnar sig och fortsätter nöjt till sandlådan.



I ett annat pedagogiskt infall (man läser väl barnpsykologiböcker?) tittade vi i albumet från när Elias föddes. Där ser man hur mors mage är jättestor och någon bild senare ligger en liten bäbis på magen (vi fotade inte alla stadier i processen...). Elias är mycket fascinerad över det hela och pratar ofta om hur det ska bli när lillasyster ska komma. Elias har ju fått en ny säng - och bäbisen ska få låna hans gamla spjälsäng.

Jag tog fram hans gamla bäbisleksaker för att han skulle få "leka av sig" med dem innan bäbisen kommer. Det var inte helt lyckat. Han tyckte att klossarna och bitringen och speldosan var jätteroliga. Mina försök att leda in honom på tanken att låna ut dessa saker till lillasyster föll inte i så god jord. En speldosa - en nallebjörn som hänger i ett paraply och spelar "Nu i ro slumra in" framkallar av någon konstig anledning tårar hos sonen. Varje gång han drar i speldosan börjar han gråta. Och han vill dra i den - jämt! Jag fattar ingenting. Någon som har en teori? När jag frågar varför han blir ledsen så säger han "Manchester prata med mig och trösta mig. Manchester säga förlåt!". manchester är ett namn som tydligen passar på många djur för nu heter speldosan också Manchester.

Inga kommentarer: