onsdag 15 april 2009

gamla sånger

Jag satt och förberedde påskdagsmorgonens sånger för någon vecka sedan. För en gångs skull hade jag väldigt gott om tid och jag ägnade den åt att ta mig igenom min gedigna samling av sånger. Här kan du hitta allt ifrån 80-talssånger från Livets Ords tidiga historia, underbara segersånger från Södermalmkyrkan, psalmer från missionskyrkan, segertoner, Hillsong, Pensacola, David Ingels och sånger från Davids hjärta. Jätteroligt. Har du, som jag, tänkt på att det går trender, men också vågor, i lovsångerna i våra församlingar. En sanbb överblick säger mig att det har med den tid kristenheten eller, för den delen, den lokala församlingen befinner sig i. det kan vara tid av kamp, nya landvinningar, missionsiver, innerlig stilla tillbedjan etc etc. Som vanligt är det svårt att se vilken tid man befinner sig i just nu men jag skrattade gott åt de härliga segersångerna som vi sjöng för full hals för 15 år sedan.

Seger, seger, seger till Guds folk
Vi är födda till seger
Vi är ett folk av hjältar

Påskdagen blev ett lite svårare kapitel. Inför sista gallringen var det alldeles för många sånger kvar men till sist blev gudstjänstens sånger dessa:

Vi kallar på folken att komma och tillbe inför Herren... (Är det Bo Järpehag?)
Ifrån alla folk och tungomål hörs en sång till Guds lamm...

Det var tidigt på morgonen, just vid gryningen.... (Miracle music)
Halleluja, Jesus lever, dödens udd är bruten... (Ron Kenoly ur Södermalmkyrkans lovsånger)

Till konungen ger jag allt jag har, jag vill ge min sång både natt och dag... (Matthew Ward?)
Hela himlen prisar dig, underbar är du Gud, universum sjung, Halleluja till dig vår Kung (Hillsong)

Underbart att fira Jesu uppståndelse tillsammans!

Inga kommentarer: