lördag 17 januari 2009

Om relationer 1: Förväntningar

Innan man flyttar ihop eller, som jag föredrar, gifter sig är det bra att ha tänkt igenom några saker. Än viktigare är att ha talat igenom några saker med den man ska dela bostad, liv, lust och nöd med. Har man nu gängat sig utan att ha talat om dessa frågor är inte loppet kört. Man kan när som helst behöva ägna lite sund tid åt sin viktigaste relation.

Jag har tidigare skrivit om äktenskapet http://kullans.blogspot.com/2008/12/om-ktenskapet.html. Det inlägget grundade sig på en predikan av Joakim Lundqvist, med diverse utläggningar av mig själv, och kan ju vara värt en fem minuters läsning.

Nu vill jag skriva om något som grundläggande har med kommunikation att göra. Mer om kommunikation kommer senare. Jag ska fokusera på förväntningar.

De här tankarna jag kommer ta upp är mina högst egna och jag gör inget anspråk på att vara expert. Jag vill gärna ha era synpunkter och tillägg på det jag skriver. Jag har bara varit ett par med Daniel i snart åtta år och vi har varit gifta i snart sex. Jag är verkligen ingen allvetande relationsexpert. Men jag funderar mycket på de här frågorna och tänkte på det här sättet skriva ned lite för att få lite reaktioner och lära mig lite mer.

Nummer 1
Viktigt att slå fast är att parrelationen är den viktigaste relation man har. Det kan tyckas självklart, men har man fått en eller fem telningar så är det inte lika självklart att ens make eller maka kommer på första platsen. Är parrelationen den viktigaste relationen borde den alltså ha den högsta prioriteten och också tilldelas tid och kraft i relation till prioriteten.

Din bakgrund
Som person är du en produkt av ditt arv och din miljö. Väääldigt djupt. Men det är viktigt att komma ihåg när man talar om förväntningar på en relation. Hur var dina föräldrar? Hur fungerade deras relation? Hur löste de konflikter? Hur grälade de? Hur försonades de? Vilken tid ägnade de åt varandra dagligen? på vilket sätt visade de uppskattning för varandra? Vilken ton hade de när de talade med varandra? Vilken plats och prioritet gav de varandra?

Har ni något par som kan vara föredömen för er? Några ni kan se på och ta efter och kanske använda som bollplank? Det är viktigt att ha några med ett sunt förhållande som man kan lära sig av.

Det här har givetvis format både dig och mig. Om min pappa aldrig visade min mamma uppskattning för allt hon gjorde påverkar det min bild av hur man är mot varandra som man och kvinna. Om min mamma gav min pappa plats nr 14 efter barn, hem, träning, arbete etc så kommer det att prägla mig.

Det här påverkar oss, men inte givetvis på det sättet att vi kommer bli likadana som våra föräldrar. Tvärtom kan vi göra allt för att INTE bli som våra föräldrar. Det är dock tveksamt hur lyckosamma vi är. :-)

Förälskelse
När du träffar prince charming så går allt i rosa (eller vilken favoritfärg du nu har). Känslorna svallar och det finns inget moln på himlen what so ever. Rent vetenskapligt brukar man säga att den här perioden - förälskelseperioden - varar ungefär ett år. Därefter kommer verkligheten att börja skymta under alla rosa moln. Verkligheten behöver inte vara förälskelsens undergång. Tvärtom. Men det man gör under förälskelsen avgör om känslorna kommer att övergå till kärlek eller inte. Om man ägnar tid åt att lära känna varandra på djupet - och inte bara fysiskt - ökar chanserna för kärlek. Om man bygger en relation som också grundar sig på vänskap ökar chanserna likaväl.

Kärlek är ett beslut!
Och låt mig bara slå fast. Jag tror inte på slumpen. Jag tror att kärlek är hårt arbete som grundar sig på viljebeslut och viljebeslut only. Men det börjar inte där. Det börjar med känslor. Och kommer att fortsätta med känslor om man bestämmer sig för att: "Yes! Den här personen kommer jag att älska för resten av mitt liv." Det beslutet står fast även när den grå vardagen kväver passionen. Vänskapen - att vi trivs i varandras sällskap. Att vi väljer varandras sällskap före andras. Att vi är varandras bästa vänner och förtrogna. Att vi respekterar och beundrar varandra. Att vi vet om varandras fel och misstag och älskar varandra ändå! Den vänskapen består även i tråkiga eller blåsiga tider. Det är den relationen som också gör att känslorna kan få komma igen. Passionen kan blomma upp som aldrig förr. Det handlar om att bli kär - om och om igen - i samme man eller kvinna.

Förväntningar
När du nu fattar beslutet att du vill dela liv och vardag med någon har du med dig otaliga förväntningar. Förväntningar på vad ert liv tillsammans kommer att innebära. Det kan handla om vem som ska laga mat, men det kan också handla om på vilket sätt du vill att din make eller maka visa kärlek och uppskattning. Det kan handla om hur ofta ni ska ha sex - och hur du ser på sex, det kan handla om vem som ansvarar för ekonomin eller hur man gör om konflikter uppstår.

Eftersom du och din partner inte växte upp i samma familj (och även om ni nu - hemska tanke - skulle ha gjort det så är ni olika ändå) har ni olikheter som vid en första anblick inte syns och dessutom brukar förälskelsen dölja det mesta av olikheter. För att undvika onödiga slitande konflikter, stora eller små, kan man tjäna många tårar och hårda ord på att tala ut om förväntningar. Att helt enkelt sätta sig ned och beta av område för område och berätta hur man ser på det hela och höra hur den andre ser på det. Jag och min man gjorde det här innan vi skulle gifta oss. det var oerhört värdefullt och har hjälpt oss mycket. Vid de här tillfällena samtalade vi med en pastor OCH HANS FRU! Observera. Och det var väldigt givande. De hade några år på nacken och hade sett lite mer av verklighetens gråa krankhet än vad vi i all vår förälskelse hade.

Mitt tips är alltså att sätta sig ned och göra en liten kartläggning om hur ens föräldrar var på viktiga områden och därefter - hur du ser på dessa områden.

Förslag på områden att tala om:

Ekonomi: gemensam eller avskild. varför?
Hur mkt pengar ska vi lägga på hyra/bil/kläder/mat/nöjen/enskilda nöjen/
Vem ansvarar för räkningar
Hur stora summor är det okej att använda utan att fråga den andre etc etc

Konflikter
Hur löser vi konflikter - skriker och bråkar, drar och undan och är tysta, reda ut på en gång eller låta det gå en tid
Vad gör vi om vi inte kan lösa en konflikt?

Sex
på vilket sätt, hur ofta, vem tar initiativ etc etc

framtiden
jobb, studier, resor, barn, hus - drömmar!

Tid för varandra och andra
vad är okej och inte okej när det gäller umgänge med andra, hur ofta etc.

Hemmet och barn
Sysslor, föräldraledighet, uppfostran, dagis

Nej, nu kommer jag inte på något mer just nu. Men, snälla ni, bidra gärna med något!

Det är vikigt att välja rätt tillfälle för kommunikation av det här slaget. Det bästa är att komma överens - boka tid - och i avslappnade former med skratt, gråt och trivsel tala om det viktigaste ni har - varandra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte passa på att gratta på din stora dag! Oavsett om du väljer fest eller ensamhet, så hoppas jag att det blir riktigt glädjefyllt och välsignat.

Njut! Snart är du lika gammal som jag...

SisT.

Makena sa...

Här var det alldels nytt. trodde först jag kommit fel.

Grattis på din födelsedag! Hoppas den blev som du ville!

ps Jag tyckte din förra layout var mysigare....saknar lilla bebisen ds ;-)

Kram!